Vem kan fÄ vÄrd hos er?
Vi hjĂ€lper dig som…
- har nÄgon Àtstörningsdiagnos eller inte.
- aldrig har varit i kontakt med nÄgon vÄrdinstans tidigare.
- har pÄbörjat en behandling, men kÀnner att det inte var rÀtt för dig.
- har slutfört en behandling, men Ă€ndĂ„ inte upplever att du Ă€r fri frĂ„n dina tankar och problem trots om du har âfriskskrivitsâ.
- inte har kroppsliga vÀrden som visar pÄ att du behöver dygnet-runt-vÄrd eller sÀrskild tillsyn, vilket bekrÀftas av en lÀkare.
Jag har aldrig tidigare fÄtt vÄrd för min Àtstörning. Kan jag fÄ vÄrd av er dÄ och vem betalar?
Ja, du Ă€r varmt vĂ€lkommen till oss! Om du ska betala för din vĂ„rd sjĂ€lv börjar du med att fylla i och skicka in en ansökan till oss. NĂ€r du skickar in din ansökan kan du skriva i mailet att du inte tidigare fĂ„tt vĂ„rd.âŻ
Om du vill att din region/kommun ska betala mÄste du kontakta specialistvÄrden i din region/kommun efter att du fyllt i och skickat in en ansökan till oss. Förmodligen kommer de i första hand att uppmuntra dig till den vÄrd som de erbjuder. Prata med dem, dÄ alla regioner och kommuner arbetar lite olika.
Jag har tidigare fÄtt vÄrd i min region/kommun, men kÀnner mig inte frisk. Kan jag fÄ vÄrd av er dÄ och vem betalar för den?
Ja, det kan du! Börja med att fylla i och skicka in en ansökan till oss. Kontakta sedan din specialistvÄrd dÀr du tidigare har fÄtt hjÀlp. DÀr ska du be om att fÄ kontakta en överlÀkare dÀr du framför din önskan om att fÄ komma till oss.
ĂverlĂ€karen kan dĂ„ göra en fysisk bedömning av dig. Bedömer hen att du har tagit emot all hjĂ€lp din region/kommun har erbjudit, men att du fortfarande inte Ă€r frisk, har du rĂ€tt till vidare hjĂ€lp. Om sĂ„ Ă€r fallet ska överlĂ€karen kontakta chefen för sin vĂ„rdenhet. Det Ă€r nĂ€mligen enhetschefen som godkĂ€nner att regionen/kommunen stĂ„r för din vĂ„rdkostnad.
Dock varierar rutinerna beroende pĂ„ region/kommun, vilket innebĂ€r att förfarandet kan se annorlunda ut dĂ€r du bor. âŻ
Vad innebÀr vÄrdgarantin?
- PrimÀrvÄrden Àr ansvarig för de första kontakterna och ska erbjuda hjÀlp, antingen per telefon eller genom besök, samma dag som vÄrden kontaktas.
- Om vÄrdgivaren har bedömt att den enskilde behöver fÄ en medicinsk bedömning och en sÄdan inte kan göras nÀr den enskilde först söker kontakt ska patienten fÄ en medicinsk bedömning av lÀkare eller annan legitimerad hÀlso- och sjukvÄrdspersonal inom primÀrvÄrden inom tre dagar frÄn det att den enskilde har sökt kontakt med primÀrvÄrden.
- För patient som remitterats och bedömts vara i behov av ett besök inom den specialiserade vÄrden ska tid erbjudas inom 90 dagar. VÀntetiden rÀknas frÄn det datum dÄ beslut om remiss fattades hos inremitterande vÄrdgivare. Kan remissmottagande vÄrdenhet inte erbjuda tid för besök inom 90 dagar, ska vÄrdenheten erbjuda patienten motsvarande besök hos annan namngiven vÄrdgivare. Besöksgarantin gÀller Àven om man sökt vÄrd utan remiss.
- Den specialiserade vÄrden ska efter beslut om behandling erbjuda patienten tid inom 90 dagar. Kan vÄrdenheten inte erbjuda tid för behandlingen ska vÄrdenheten erbjuda patienten motsvarande behandling hos annan vÄrdgivare.
- NÀr besök inte kan ske enligt garantitiderna och patienten hÀnvisas till annan vÄrdgivare ska detta ske utan extra kostnad för patienten.
Kan mitt försÀkringsbolag betala för er vÄrd?
En del försĂ€kringsbolag kan stĂ„ för vissa delar i vĂ„rden eller vĂ„rden i sin helhet. MĂ„nga gĂ„nger tittar dock försĂ€kringsbolaget pĂ„ vilken typ av ”frĂ„nvaro” som förĂ€lder har dokumenterad hos FörsĂ€kringskassan, dvs det Ă€r till fördel att ha dokumenterad VAB hos FörsĂ€kringskassan. Det kan ocksĂ„ finnas andra delar i vĂ„r behandling som ett försĂ€kringsbolag kan stĂ„ för tex samtalen. Kontakta gĂ€rna vĂ„r verksamhetschef Paula Lembke, kan hon hjĂ€lpa er mer i dessa frĂ„gor.
Var bor man om man Àr i behandling hos er?
Man kan vÀlja om man vill bo pÄ Frösö Park hotell, lÀs mer hÀr. Eller sÄ kan man hyra boende via Airbnb.